«عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی
سرخط خبرها

نشست تبیین فراخوان جایزه ادبی بزرگ مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۴۴۱۴۲
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
نشست تبیین فراخوان جایزه ادبی بزرگ مشهد برگزار شد
امروز (یکم مهر) نشست تبیین فراخوان جایزه ادبی مشهد با حضور دبیران جشنواره و اصحاب رسانه برگزار شد تا گامی دیگر در راستای نزدیک ­شدن به اهداف بزرگ­ترین رویداد ادبی مشهد برداشته شود. رویدادی که قرار است زمینه­ ساز جریانی ادبی در شهرمان باشد.
به گزارش شهرآرانیوز، نشست تبیین فراخوان جایزه ادبی مشهد با حضور احسان عبدی‌پور(نویسنده، روزنامه‌نگار و فیلمساز مطرح کشور) دبیر بخش روایت‌نگاری، جواد گنجعلی(صاحب نشان هنری شعر) دبیر بخش شعر و فرهاد بردبار(نویسنده و فیلمساز از اصفهان) دبیر بخش داستان و اصحاب رسانه برگزار شد تا گامی دیگر در راستای نزدیک­ شدن به اهداف بزرگ­ترین رویداد ادبی مشهد برداشته شود، رویدادی که قرار است زمینه‌­ساز جریانی ادبی در شهرمان باشد.
 
 
 
نشست تبیین فراخوان جایزه ادبی بزرگ مشهد برگزار شد

هدف رویداد، جایزه دادن به تعدادی نویسنده و شاعر نیست

نشست با صحبت‌های بهزاد چوپانکاره، مدیر برگزاری جایزه ادبی آغاز شد. او در صحبت‌هایش به بیان زمینه­‌های تاریخی و هویتی برگزاری این رویداد بزرگ ادبی پرداخت.

به گفته چوپانکاره، مشهد شهری تاریخی و هویتی و پایتخت فرهنگی ایران است و با شکل­‌گیری رویداد جایزه ادبی مشهد تلاش شده است در حوزه ادبیات، نویسندگان و شعرا و .. گرد هم آیند و این منجر به اتفاقات خوبی در مشهد شود.

به گفته مدیر برگزاری جایزه ادبی، نگاه برگزار کنندگان این رویداد فقط جایزه دادن به تعدادی نویسنده و شاعر نیست بلکه سعی می‌شود این رویداد ادامه‌دار باشد و پس از آن نشست‌ها و جشنواره‌های دیگری در مشهد شکل گیرد.

چوپانکاره در ادامه به ۳ نشان ادبی جشنواره اشاره کرد. به گفته  او «نشان ویژه ملک‌الشعرای بهار» برای شعر کلاسیک و «نشان ویژه اخوان ثالث» برای شعر نو در نظر گرفته شده است. برای بخش داستان «نشان ویژه توس» و در بخش روایت‌نگاری نیز «نشان ویژه بیهقی» به برگزیده‌گان این رویداد اهداء می‌شود.
 

خوش‌بین هستیم تا پایان سال ۹۹ اختتامیه را برگزار کنیم

در ادامه حسین لعل بذری با ارئه توضیحاتی به روال کاری جایزه بزرگ ادبی مشهد از ابتدای شکل گیری طرح تا کنون پرداخت که بخشی از آثار در بخش کتاب­‌های منتشر شده دریافت شده است.

لعل بذری در ادامه برای بخش روایت نگاری این رویداد توضیحاتی داد. به گفته او در حوزه روایت نگاری غیر از مشهدی­‌ها، کسانی هم که تجربه سفر به مشهد را داشتند می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

او همچین درباره ۲ بخش اصلی جایزه صحبت کرد و گفت: جایزه به ۲ بخش اصلی تقسیم می‌شود؛ بخش اول مربوط به کتاب­‌های منتشر شده در سال ۹۸ است و در بخش دوم افراد می‌توانند تک اثر ارسال کنند. حالا این تک اثر‌ها می‌تواند چاپ نشده باشد یا اینکه تک اثری از کتابی باشد که پیش یا پس از سال ۹۸ چاپ شده باشند.

لعل بذری همچنین به انتخاب داوران از سراسر کشور به عنوان کاری فکر شده برای این رویداد اشاره کرد. به گفته او  این موضوع باعث می‌شود از تجربیات و سواد افراد دیگر شهر‌ها نیز در این رویداد استفاده شود.
او در این‌باره تاکید کرد: از انتخاب داوران تکراری و مشخص که در بسیاری از جشنواره‌ها حضور دارند اجتناب کردیم تا از جریانات و حاشیه­‌های تکراری در جشنواره‌­ها جلوگیری شود.

لعل‌­بذری اظهار امیدواری کرد شرایط به گونه‌­ای پیش رود تا مراسم اختتامیه جایزه بزرگ ادبی مشهد تا پایان سال برگزار شود. به گفته او اگر شرایط بد باشد به گونه‌ای که مجبور باشند رویداد را به صورت مجازی برگزار کنند بسیاری از اهداف از پیش تعیین شده را از دست خواهند داد.

او صحبت‌هایش را به شعاری ختم کرد که همه برگزار کنندگان جایزه ادبی مشهد به آن اعتقاد دارند؛ اینکه هدف از این جشنواره، اهدای جایزه به چند نفر  نویسنده و شاعر نیست، این یک مهمانی بزرگ است برای اهالی ادبیات تا زمینه برگزاری برنامه‌­های دیگر از جمله برگزاری کارگاه­‌ها، جلسات و نشست­‌ها و گعده‌­های ادبی فراهم آمده و جریانی ادبی در مشهد راه بیفتد.

 

قصه آدم­‌ها نعمت‌های خداست

در ادامه این نشست احسان عبدی­پور، نویسنده، روزنامه‌­نگار و فیلمساز مطرح کشور، به عنوان دبیر بخش روایت­‌نگاری چند کلمه‌­ای صحبت کرد.

او گفت: همیشه فکر می‌کردم قصه آدم‌هایی که با مرگ­شان زیر خاک می‌رود، نعمت‌های خداوند است که هدر می‌رود. مثل تکه نانی که از سر راه برمی‌داریم. می‌بوسیم و  کنار می‌گذاریم. اما داستان آدم‌ها بوسیدنی‌تر است.

به گفته عبدی­‌پور، شهر تا قصه نداشته باشد با آدم رفیق نمی‌شود. در جایزه ادبی مشهد هم قرار است اتفاقی برای رفیق‌تر شدن با شهر روی دهد. داستان‌های حسنعلی یا حیدر را که فقط آدم‌هایی تا شعاع ۱۵ متریشان می‌دانستند و می‌شنیدند، مکتوب و به عنوان یک جایزه مطرح می‌شود و آن‌گاه به عنوان اداب و منش بین نویسندگان تسری پیدا می‌کند. به ویژه در دورانی که رمان‌های مستند جایگاه خوبی پیدا کرده‌اند، حتی کتاب‌های دونفره نویس هم جای خود را باز کرده‌اند، کتاب‌هایی که یک نفر صاحب ماجراست و  یکی هم ادبیات اثر را به عهده دارد.

او در پاسخ به این سوال که چقدر با مشهد آشنایی دارد و آیا این آشنایی برای حضور در بخش روایت‌­نگاری جایزه بزرگ ادبی مشهد ضرورت دارد یا نه گفت: جستار یا روایت  از هر کجا که باشد اگر سفر غریبی داشته باشد و مرا با خود همراه کند یعنی اینکه ساز و کار یک روایت را دارد و این خیلی به آشنایی با شهر و محله بستگی ندارد ضمن اینکه هر ۳ داور بخش روایت‌نگاری اهل مشهد و خراسان هستند واز این بابت مشکلی وجود ندارد.
 

خوشحالم رویداد ادبی، در مشهد برگزار می‌شود

فرهاد بردبار دبیر بخش داستان جایزه بزرگ ادبی نیز در ادامه، با ابزار خرسندی از اینکه قرار است در شهری مثل مشهد فعالیتی ادبی داشته باشد گفت: زبان فارسی مدیون خراسان است، این شهر شاعران ونویسندگان بزرگی دارد و من از اینکه جایزه بزرگ ادبی در چنین شهری با چنین پیشینه تاریخی برگزار می­‌شود خوشحالم هستم.
او در پایان صحبت­هایش اظهار امیدواری کرد این رویداد با داوری درست داوران اتفاق ادبی به یادماندنی  در مشهد باشد.
 

ملی بودن، اهمیت رویداد را نمایان می‌کند

جواد گنجعلی­ هم به عنوان دبیر بخش شعر، چند کلامی درباره نام بزرگان ادبی خراسان گفتگو کرد که پیش از این نام­شان فقط بر روی تابلو‌ها و خیابان­‌ها بوده و حالا قرار است نشان­های ادبی یک شهر را زینت دهند.  

گنجعلی در بخشی دیگر از صحبت­‌هایش درباره ملی بودن جایزه بزرگ ادبی مشهد صجبت کرد، اینکه برخی فکر می­‌کنند فقط نویسندگان مشهدی و خراسانی می‌­توانند درآن شرکت کنند، اما اینطور نیست و اتفاقا برگزاری این رویداد در سطح ملی سطح کیفی و اهمیت آن را روشن می­‌کند.

او همچنین برگزاری این رویداد را در دورانی که ویروس کرونا مردم شهر را افسرده کرده است، اتفاقی خوب توصیف کرد که می­‌تواند برای مدتی اهالی ادبیات را درگیر نوشتن کرده و حال هنری و ادبی شهرمان را خوب نگه دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->